OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

fialova jana ikonaKoncem června schválili zastupitelé Kraje Vysočina zefektivnění sítě středních škol v kraji. Nově přijatá koncepce se dotkne také několika středních škol v celém kraji. Podle radní pro oblast školství Ing. Jany Fialové přinese nově schválená koncepce středoškolského vzdělávání na Vysočině řadu výhod a zabrání tak redukci středních škol, která bez přijatých změn hrozila. V jednotlivých městech tak podle radní Fialové vzniknou moderní vzdělávací centra. Jaké změny čekají střední školy na Vysočině jsme zjišťovali na začátku školního roku v rozhovoru s Ing. Janou Fialovou. 

Proč se Kraj Vysočina rozhodl zasáhnout do koncepce středních škol, které zřizuje?

REKLAMA

Důvod je jasný. Počty žáků, kteří každý rok vychází z devátých tříd základních škol na Vysočině, každoročně klesá a tento trend se odráží i na počtu neobsazených míst v prvních ročnících středních škol. Právě proto bylo třeba začít dělat konkrétní kroky a přestat chodit kolem „horké kaše“. Čísla hovoří jasně, a pokud bychom nic neudělali, za několik let bychom školy neslučovali, ale bohužel zavírali. 

Jaký je výsledek přijaté koncepce středního školství? 

Součástí schválené koncepce je spojení vybraných škol do ekonomicky silných subjektů. Ve většině případů půjde o slučování vhodných středních škol, tak aby byla zajištěna jejich ekonomická stabilita, konkurenceschopnost a také udržena stávající kvalitní výuka. V žádném případě nerušíme stávající obory. Jejich zachování v jednotlivých regionech kraje je pro nás klíčové a optimalizace naopak slouží k jejich zachování.

Jak moc do schválených změn zasahovali ředitelé dotčených škol? 

S řediteli jsme jednali jako se statutárními zástupci škol. Pro nás jsou to partneři. Koncepci jsme jim představili, jako zřizovatel jsme ale nastavili určitý režim a pravidla a chceme, aby nám školy podle nich fungovaly. Schůzky jsme organizovali také na radnicích jednotlivých měst, kterých se koncepce týká. Těch se vedle radních  či zastupitelů účastnili i ředitelé tamních základních škol. Chtěli jsme je totiž informovat o tom, co v daném městě bude střední škola nabízet. 

Můžete nějak shrnout základní principy schváleného zefektivnění? 

Koncepci lze rozdělit na dva směry. Prvním jsou malá města, kde hodláme zachovat oborovou nabídku a chceme, aby tu školy byly. Druhý směr je vznik velkých center – páteřních škol, které by nám měly zachytit otřesy v demografickém vývoji. Měly by to být jakési vlajkové lodě odborného vzdělávání v kraji. Tato centra vznikají ve velkých městech – Jihlavě, Třebíči, ve Žďáru nad Sázavou. 

Základem takového centra bude vždy některá velká stávající škola?

Páteřní škola bude stabilní subjekt, který bude mít jedno vedení a širokou škálu nabízených oborů od učebních po maturitní. Vidíme tam možnost prostupnosti, šanci studovat v rámci oborové nabídky od vzdělání s výučním listem až po maturitu. Do těchto center bylo investováno poměrně hodně peněz  a my chceme, aby tato centra měla co nejkvalitnější vybavení, aby tu studenti mohli pracovat na nejmodernějších strojích  a do praxe odcházeli připraveni. Proto do nich hodláme investovat další peníze. 

Mají se učitelé škol, kterých se optimalizace dotkne bát o práci? 

V základu zůstávají počty učitelů stejné. Na stávající počet dětí je nějaký stávající počet učitelů. Učitelé tak obavy mít nemusí. Otázkou jsou externisté, anebo částečné úvazky. Tím, že se školy spojí do velkého subjektu, nastane samozřejmě  možnost využít učitele z jedné školy na druhou. Ale nebude to tak, že třeba učitelé z jedné školy budou dojíždět učit na školu druhou. Bude na řediteli centra, jakým způsobem si výuku zorganizuje. Úspory vidíme spíše v technicko-hospodářských pracovnících, případně údržbářích apod. Ale to bude opět specifické pro každý subjekt. Masivní propouštění učitelů rozhodně nehrozí.  

Někteří kritici přijaté koncepci vyčítali, že třeba spojením učňovské školy s průmyslovkou dojde ke snížení kvality vzdělávání. Jak vnímáte takové výtky? 

Já myslím, že není na místě kastování typu – spojujete hloupější s chytřejšími. Chceme, aby vzdělávání v centrech bylo co nejkvalitnější. Je tu státní maturita, ředitele máme na školách velmi šikovné. Jejich snahou musí být, aby vzdělávání bylo co nejkvalitnější. 

Co konkrétně čeká školy, kterých se přijatá koncepce dotýká? 

Datum sloučení je specifický pro každou školu. Neznamená to, že se ten den sestěhují do jednoho objektu. Ale v některých městech budou  některé budovy opravdu školami opuštěny a budou připraveny k prodeji, případně k jinému využití. U velkých center ale určitě k sestěhování nedojde, tam spíše budeme řešit požadavky na dobudování něčeho nebo na propojování škol. Někde vznesly školy např. požadavek na dobudování učeben a my máme možnost využít stávající nemovitost, kterou opustí zase jiná škola a kde by nyní mohla být budova pro teoretické vyučování. Snažíme se to zefektivnit i co do využití prostor. Bude to takové postupné splývání škol. 


Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací

Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací

Facebook i-Vysočina.cz

REKLAMA