V budově České televize na Kavčích horách se už posedmé setkaly školní televizní štáby z celé republiky. Celodenního semináře Televize v televizi se zúčastnilo osmdesát žáků základních a středních škol. Kromě absolvování praktických workshopů a přednášek soutěžili studenti také o Cenu Zpráviček.

Letošním tématem setkání školních televizí, které přijely do České televize z Jilemnice, Ledče nad Sázavou, Liberce, Prahy, Příbrami, Uherského Brodu a ze Zlína, bylo „Jak se dělá reportáž se zaměřením na vedení rozhovoru“. Účastníci mohli diskutovat s Martinem Řezníčkem o práci reportéra v terénu či s Danem Stachem o přípravách na rozhovor. Zkušení novináři studentům nejen přednášeli, ale společně se Světlanou Witowskou vyhodnotili natočené příspěvky, které žáci do soutěže o Cenu Zpráviček poslali.

REKLAMA

Štáby dostaly za úkol natočit reportáž se zástupcem vedení školy v maximální délce tří minut. O vítězném příspěvku pak hlasovali nejen profesionálové z České televize, ale i všichni mladí reportéři, kteří na seminář na Kavčí hory přijeli. Cenu Zpráviček, a tedy první místo, si odnesla pražská televize Reflegs Základní školy Lyčkovo náměstí, druhé místo připadlo zlínské televizi T. G. M. Gymnázia a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Zlín a třetí příčku obsadili příbramští žáci z GymTV.

„Naše školní televize pracuje už od roku 2005. Sledujeme dění na naší škole, píšeme články na web a každý měsíc vydáváme zprávy. Občas také vysíláme živé přenosy z několika kamer a natáčíme dění ve městě,“ říká Ondřej Luks, šéfredaktor školní televize Gymnázia Příbram GymTV. Tamní studenti mohou díky členství v kroužku postupně zjistit víc o práci redaktora, kameramana, moderátora, režiséra nebo střihače.

Dlouhou historii fungování má za sebou také Dětská televize Liberec. „Většina našich členů přichází během druhého stupně základní školy a často zůstávají až do maturity. Je úžasné sledovat, jak postupně získávají více a více zkušeností, jak se profesionalizuje jejich tvorba, a jak v některých případech pokračují studiem žurnalistiky nebo filmařiny na vysoké škole,“ přibližuje vedoucí redakce Václav Chábera.

Pro pedagogy je často náročné skloubit vlastní tvůrčí činnost s tématy mediální výchovy, které by měly být nějakým způsobem zařazeny do výuky na každé škole. Přesto se to daří a žáci se učí ověřovat si zdroje informací, orientovat se v mediálním světě a rozpoznat fake news nebo skrytou reklamu.

„Školní rozhlas, televize nebo časopis by si měly zachovat svůj styl tak, aby bylo zřejmé, že jde o výsledek vzdělávacího procesu, nikoliv o nápodobu profesionální produkce. Ideální je, pokud mediální tvorba na školách doplňuje a rozšiřuje formy, kterými jsou žáci s tématy mediální výchovy seznamováni,“ říká mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

Celkově funguje v České republice přibližně třicet školních televizí. Jejich aktivita je často přímo závislá na aktuálním složení redakce a samozřejmě i na pedagogickém vedení. Velká část z nich pravidelně přispívá reportážemi do Zpráviček na kanálu ČT :D. Kromě zpravodajství se často věnují také hrané tvorbě.